Резерват СЕВЕРОЗАПАД - нема такова место!

Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията
Експертно Търсене  

Новини:

АФтур Тема: Кво стаа из училищата и пука ли ни за децата  (Прочетена 22177 пъти)

0 ЧленЬове, членки и членестоноги и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

унучка на Тинджулата

  • Пустиняк
  • Публикации връъ му гу: 12596
Чудих са къде да отперим едно питане, па зех та отворих таа тема.
Завихраха ма е в една работа, па я ша ви завихрим и вазе ;D Става въпрос за тежките раници дека влачат децата.Родителите, които имат деца между 1 и 7 клас знаат за кво стаа въпрос, па и не само те. От една неправителствена организация("Движение на настоящи и бъдещи майки") и форума на мамите е тръгнала инициативата за търсене на решение. Ако речете, да правим и ние тука кво е по силите ни и да помагаме в таа тежка битка с институциите. Ша прата инфо до момента какво е правено, никак не е малко, но ...решение все още нема. Както прецените.
Активен
Я шси реча, па шси млъча ( баба ми Ценка)

Ристо Цоцин

  • Пустиняк
  • Публикации връъ му гу: 8442
  • Život brže prolazi
Re:Кво стаа из училищата и пука ли ни за децата
« Reply #1 -: Декември 08, 2010, 03:29:40 »
Чудих са къде да отперим едно питане, па зех та отворих таа тема.
Завихраха ма е в една работа, па я ша ви завихрим и вазе ;D Става въпрос за тежките раници дека влачат децата.Родителите, които имат деца между 1 и 7 клас знаат за кво стаа въпрос, па и не само те. От една неправителствена организация("Движение на настоящи и бъдещи майки") и форума на мамите е тръгнала инициативата за търсене на решение. Ако речете, да правим и ние тука кво е по силите ни и да помагаме в таа тежка битка с институциите. Ша прата инфо до момента какво е правено, никак не е малко, но ...решение все още нема. Както прецените.

Па тежки са обикновено раниците. Требва да са до 10% макс. от теглото на детето. Ма не моа разберем кво решение сака да дири таа "неправителствена организациа". Кво се тура у раниците не зависи от правителството та да се дири централизирано решение. Ако некой му се види тежко, да пита другарката на следващата родителска среща  ??? ??? ???
Активен

унучка на Тинджулата

  • Пустиняк
  • Публикации връъ му гу: 12596
Re:Кво стаа из училищата и пука ли ни за децата
« Reply #2 -: Декември 08, 2010, 03:41:41 »
Кво са тура у раниците зависи от неколко наредби на три министерства.А тия министерства бъш не щат да си приказват. Най-адекватни са оказаа докторите, а у министерство на образованието дремат и бръщолеват глупости. Пускам едно дългичко четиво, кво отговарат разните институциии на отправените им предложения.



По т.1 Въвеждане на норми за тежестта на раниците
отг. от МОМН
Измерено бе общото тегло на комплекти от учебници за всеки клас от начален етап. В тази връзка бе установено, че комплект за първи клас, съдържащ всички уч. Помагала по предмети, тежи общо 2,126 кг, което съответства на представената от вас европейска класификация за съотношението на теглото на детето спряма теглото на ученическинте чанти.
Ето техните измервания:
Представяме Ви следната информация по отношение на теглото на учебниците:
• комплект – буквар и учебна тетрадка е с тегло 0, 453 кг
• комплект – читанка и учебна тетрадка е с тегло 0, 213 кг
• комплект по математика е с тегло 0, 446 кг
• комплект по роден край е с тегло 0, 307 кг
• учебно помагало по музика е с тегло 0, 205 кг
• учебно помагало по изобразително изкуство е с тегло 0, 252 кг
• учебно помагало по домашен бит и техника е с тегло 0, 250 кг
Освен това всеки ден учениците не носят учебниците и учебните помагала по всички предмети едновременно.
Да предположим, че програмата за един учебен ден е следната:
1. час – български език и литература (тегло 0, 453 кг);
2. час – музика (тегло 0, 205 кг);
3. час – математика (тегло 0, 446 кг);
4. час – роден край (тегло 0, 307 кг ).
Общото тегло на задължителния комплект учебници и учебни помагала е 1, 411 кг. Останалата част от теглото на чантата може да е резултат от допълнително препоръчани от учители или родители помагала и пособия.


???Така ли е наистина и означава ли това че децата са длъжни да носят САМО и единствено тези учебници описани по-горе.

отг. на МЗ- поискаха от нас допълнително проучване за опита на др държави, в резултат на което има отговор от
нац. Консултант по ортопедия и травматология доц. Д-р Николай Милев цитирам
„Напълно подкрепям инициативата за намаляване теглото на ученическите раница. Ние също тр да се присъединим към страните, където децата трябва да носят раница тежаща не повече от 10-15% от телесното им тегло. Това е една профилактична мярка за намаляване честотата на гръбначните изкривявания. Учениците не бива да носят чанти /едностранно натоварване/, а раници, където тежестта се разпределя равномерно...освен това учебниците трябва да бъдат не подвързани в един том, а да се състоят в отделни коли съобразно уч съдържание....Би могло да се помисли и за носене на тънки тетрадки или папка с отделни прадни листа, които след училищните занятия в къщи да се добавят към съответната на предмета папка.

Вярваме че той ще съдейства по-нататък щом подкрепя инициативата.

По т.2 Осигуряване на шкафчета за децата в училище
Отговор на МЗ
Ще бъде обсъден въпроса за включване на изискване за осигуряване на индивидуални шкафчета за всяко дете, където то би могло да съхранява част от пособията, които са му необходими само в училище.-ДО МОМЕНТА НЯМАМЕ ИНФОРМАЦИЯ ДАЛИ Е РЕШЕНО НЕЩО ПО ВЪПРОСА.
Отговор на МОМН
Осигуряване на шкафчета за децата в училище е въпрос на организация от страна на директорите. Решаването на този въпрос касае в по-голяма степен началния етап на обучение и от значение са фактори като: създадените вече навици у децата от детската градина и по-крехката физика в ранна детска възраст.
ПО Т. 3 Учебниците да бъдат олекотени и по-малки като формат
Отг. МЗ

В наредбата за учебниците и учебните помагала, приета с ПМС №104 от 10.05.2003г. в чл.28 и 29 са посочени изискванията, на които трябва да отговарят хартията и картона, използвани при печата на тетрадки, учебници и учебни помагала...Уч. раница е аксесоар, с който се пренасят тетрадките и учебниците и теглото й е в зависимост от тях. В тази връзка смятаме, че този въпрос е от компетентност на МОМН и би могло да се направят промени към намаляване теглото на хартията, в резултат на което де се намали теглото на уч. раница.

Отг.МОМН
Относно предложението учебниците да бъдат олекотени и по-малки като формат.
В нормативната уредба-Наредба за учебници и учебни помагала са указани държавните образователни изисквания за хартията, какъв контраст, цветност и наситеност трябва да бъде осигурен при едноцветен и пълноцветен печат, както и какъв трябва да бъде вида на хартията (офсетова и матирана) с оглед на европейските норми за тегло, обем, плътност и гланцираност.
Необходимо е да бъде отчетена не само образователната, но и социалната страна на проблема:
• формата на учебниците в начален етап е съобразен с възрастовите особености на децата и придобиването на базисни умения за четене и писане. Цветността на учебните помагала е съобразена с картинно –образното мислене на децата.
• учебниците от първи до седми клас са безплатни, което улеснява социално бюджета на много семейства, но за целта те се ползват с тригодишен срок, което предполага и употребата на по-качествена хартия.

МНЕНИЯТА НА МЗ И МОМН ПОКАЗВАТ ЧЕ НЯМА НИКАКЪВ ДИАЛОГ МЕЖДУ ДВЕТЕ МИНИСТЕРСТВА!!!

По т. 5 Проучване на възможността за алтернативни решения в училищата, с което всяко училище да покаже своята реална загриженост и ангажимент към решаване на проблема

Отг. От МОМН
с оглед на вашето предложение за ползване на стари учебници в библиотеките, Ви информираме, че на този етап се работи за доброто функциониране на училищните библиотеки;
• по отношение на Вашето предложение за финансиране на втори набор учебници- не е възможно да бъдат отпуснати средства за осигуряване на втори набор от учебници, който да бъде предоставен безвъзмездно;
• по отношение на използването на информационните технологии – в плана на МОМН е заложено реализиране на множество проекти по отношение на обучението по електронен път, включително и реализирани като например Националния образователен портал. Бъдещето на информационните технологии в училищната система е приоритет на МОМН.

По т. 6 Преразглеждане на Наредба № 24 от 05.09.2006 г. за здравните изисквания при изготвяне и спазване на седмичното разписание

Отг. От МЗ
Наредба №24 от 2006г. Не изключва последователното провеждане на два учебни часа по един и същ предмет в рамките на учебния ден, но при условие, че задължително се осигурява почивка след всеки учебен час. Не се допуска само събирането на два уч. часа за учебния предмет „физ. Възпитание и спорт” в рамките на един учебен ден.
Отг. От МОМН- няма

По т. 7 Осигур. На информираност по въпроса сред родители и учители
Подкрепяме направените от Вас предложения и Ви информираме за дейността, която реализират териториалните структури на МЗ-РИОКОЗ. Накратко са описани регионалните програми за профирактика на гръбначните изкривявания в ученическа възраст, както и изтогвяли здравно-информационни материали с правила, които учениците трябва да спазват в дома и у-ще за възпитаване на правилна телесна стойка. На учителите се препоръчва да сменят периодично работното масто на всеки ученик, както и да го съобразяват със здр. Му Състояние –наличие на гръбн. Изкривявания, неправилна телесна стойка и др. Медицинските специалисти от здравните кабинети на училищата предоставят тези материали на учениците, а чрез тях те стигат до родителите им. Причината за появата на гръбначните изкривявания са комплексни, а тежките чанти са само една от тях.- това случва ли се???

Отг. От МОМН
Този въпрос има решение именно чрез сдружения, родителски настоятелства и други организационни форми, които да предприемат необходимото за популяризирането и възможното разрешаване на проблема.
Този последния отг. Не го приемам по никакъв начин Предвид КОНВЕНЦИЯ ЗА ПРАВАТА НА ДЕТЕТО, а именно Член 24: Държавите - страни по Конвенцията, вземат всички подходящи и ефикасни мерки за премахване на традиционните практики, които нанасят вреда на здравето на децата и Член 27: Държавите - страни по Конвенцията, признават правото на всяко дете на жизнен стандарт, съответствуващ на нуждите на неговото физическо, умствено, духовно, морално и социално развитие.
НИЕ РАЗБИРА СЕ ЩЕ ПОМАГАМЕ, НО НАЛИ НЕ НИЕ СМЕ ТЕЗИ, КОИТО ТРЯБВА ДА СЕ АНГАЖИРАТ СЪС КОНТРОЛА НА ЗДРАВОСЛОВНИТЕ УСЛОВИЯ В УЧИЛИЩНА СРЕДА И ИЗГРАЖДАНЕТО НА НАВИЦИ ЗА ЗДРАВОСЛОВЕН НАЧИН НА ЖИВОТ. КАКВО ПРАВЯТ СПЕЦИАЛИЗИРАНИТЕ ОРГАНИ ТОГАВА.

Писах коментарите тук защото се надявам, че трябва да се работи с експерти от МОМН по проблема. Не е сложно, просто изисква единна стратегия. Не търсим сензации, нито искаме да предизвикаме конфликт. Искаме да помагаме.





 
Активен
Я шси реча, па шси млъча ( баба ми Ценка)

Ристо Цоцин

  • Пустиняк
  • Публикации връъ му гу: 8442
  • Život brže prolazi
Re:Кво стаа из училищата и пука ли ни за децата
« Reply #3 -: Декември 08, 2010, 03:49:46 »
Ебаго Я мислех че живота на днешните првокласници е сложен, ма долеспоменатите тесктове излаза че човек требва да наеме консултант на пълен работен ден за да моа да си изпрати детео на учулище  ;D ;D
У нашто село въпоса е решен от другиа край - даскалицата збра сички родители и каза "глейте раниците да не са по тежки от 10% от килата на детето". Демек, отговорността  си е  на секи родител, а не се очеква  "hand-holding" от страна на дръжавата  :o ???
Активен

унучка на Тинджулата

  • Пустиняк
  • Публикации връъ му гу: 12596
Re:Кво стаа из училищата и пука ли ни за децата
« Reply #4 -: Декември 08, 2010, 03:59:50 »
Крокич, яко имаш кантарче земи премери кое колко тежи, дека ръгате у раницата. Лошото е, че наще учители тава не го казват :( Като ни дадоха безплатния комплект учебници и се почна след тава -купете тава помагало, купете онова помагало....турете и по 2 тетрадки и оня сборник.... Сички тия помагала и учебници са печатат на възможна най-тежката хромирана ратия. Съдействие от учителското съсловие почти няма. Секи гледа да му е лесно и нарежда кво до носат децата и ич не мислат, че у един ден като имаш 6 часа раницата удара кантара над 6 кила...
Активен
Я шси реча, па шси млъча ( баба ми Ценка)

serpiente

  • Гостенин
Re:Кво стаа из училищата и пука ли ни за децата
« Reply #5 -: Декември 08, 2010, 04:07:42 »
Между другото , може да сте го споменвали тука, ама не съм прочел сичко в темата, та казаха ми що от целия свет, от ебем ти държави България по образование е на предпоследно место, като на последно е Ромъния и  ни сравняват с държави като Того, Мексико и кви ли още не...
Каде некаде 95 година сме били 2-ри по това отношение ...на първо са били французите..
Активен

Ристо Цоцин

  • Пустиняк
  • Публикации връъ му гу: 8442
  • Život brže prolazi
Re:Кво стаа из училищата и пука ли ни за децата
« Reply #6 -: Декември 08, 2010, 04:10:35 »
Не знам у кой клас ти а детето, ма след 1-2 клас они се научават да си менажират торбите и остаат у училище кво нги не требва за дом. Проблема а че родителите не секи път моа следат кво се учи и кое къде требва отначало. Има некой тежки учебници къде требват и за дом, варианта а да се купи едно копие за дом, ма и тваа разправиа.На второкланика раницата тежи тотал на?мерки къде 2-3 кила, самата раница е къде кило и половина и у неа носи два учебника сравнително по дебели, има 2 тетрадки и 4-5 папки (или кък се казва там- такова къде се закачат на него перфорирани листове турено межу 2 найлона). Освен тава носи яденье и пиенье пюс торба за спорт, пюс торба за плуване (неко дни) пюс разнообразни други работи - фенери, лего, клечки, ключодрържатели, и секакви други работи къде си разменят пюс кво сберат по улиците - дъщерята беше донела цело паве един ден  ;D
Активен

унучка на Тинджулата

  • Пустиняк
  • Публикации връъ му гу: 12596
Re:Кво стаа из училищата и пука ли ни за децата
« Reply #7 -: Декември 08, 2010, 04:23:40 »
Кро, различни са нещата тука и у Германия.Щом госпожата е казала- тава е равнозначно на закон и сичко требва да се носи...., а в училище нема къде да остават нищо, нема такива шкафчета. Друг е въпроса, че тия помагала са по преценка на учителите, могат и без тех да си минат. Говорих си с една учителка по биология и жената не сака такива помагала да са купуват и носат. Стига да си добър учител, знаеш как да учиш децата и без една камара помагала. Мнозинството от учителите не смятат така...Тези помагала и учебниците се одобряват, после некой ги произвежда и...трябва се ползват.
« Последно редактиранье: Декември 08, 2010, 04:28:58 от унучка на Тинджулата »
Активен
Я шси реча, па шси млъча ( баба ми Ценка)

Ристо Цоцин

  • Пустиняк
  • Публикации връъ му гу: 8442
  • Život brže prolazi
Re:Кво стаа из училищата и пука ли ни за децата
« Reply #8 -: Декември 08, 2010, 04:35:11 »
A...за тва се не бех сетил че нема къде да оставят. Па оно има толко много работи че 90% си седи у училище - боички, разни сметала, па некакви паки с тонове ратии къде са изписвали целата годин, рисунки...кво ще да а шкафче връши работа- даже у нашкта класна стаа и шкафче нема а неколко маси у единиа край на стаата и са си наредили работите на тех.
Активен

Чвора

  • Пустиняк
  • Публикации връъ му гу: 21592
Re:Кво стаа из училищата и пука ли ни за децата
« Reply #9 -: Декември 08, 2010, 04:35:32 »
Аууу я гле Унучката къ изеднъж сграбчи пулса на въпросо ;D
Активен
"Човек постига безсмъртие, само когато успее да сподели знанията си с останалите...".
,,познанието минава през етапете - чел съм , учил съм го , практикувал съм го , правил съм го 15 годин, не ми аресва"
цитат по форумниа класик Самотока ;)

Брутале

  • Тумбак
  • Публикации връъ му гу: 3072
  • MeccanicaVerghera Agusta
Re:Кво стаа из училищата и пука ли ни за децата
« Reply #10 -: Декември 08, 2010, 04:51:37 »
я ено време у раницата съм имал пет тетрадки, бележник, химикалки, моливи, тънкописци и еднно списание, за повече немах сила да носим оти ми тежеше

един ден си напраих експеримент да си зеем сички учебници, тетрадки, помагала и тоа експеримент ми коства откинатите рамена тогава

та от тогава практикувам горе описаното, съга от кво стана студент носим само една тетрадка, един химикал и лаптоп у раницата, като през повечето време кога требва да се пише пишем на лаптопа, а кога требва да са чертае чертаам у тетрадката оти немам таблет ;D
Активен
За съжаление вече стана очевидно, че нашата технологичност задмина нашата хуманност.
Алберт Айнщайн (1879-1955)

те тава ми а ена от мечтите да го еба

унучка на Тинджулата

  • Пустиняк
  • Публикации връъ му гу: 12596
Re:Кво стаа из училищата и пука ли ни за децата
« Reply #11 -: Декември 08, 2010, 05:06:04 »
Аууу я гле Унучката къ изеднъж сграбчи пулса на въпросо ;D

Бе не и изеднъж ;)
При мамите темата си тече с пълна сила. Гладам,че има народ с регистрация там :) Кой има мерак моо да фръли и там едно око:
http://forum.bg-mamma.com/index.php?topic=529192.120,
Понеже от МОН твърдат,че наредбата за одабрение си е читава, са заформя идеята да са обори тава твърдение като са съберат доказателства,че нещата не съ баш така. Учебниците и помагалата са ТЕЖКИ и тава требва да стане ясно. Полиграфистите също проявиха големо разбиране и имат много добри предложения да са замени таа тажка ратия с обемна ратия.
Та идеята е да са замерат раниците и сичко, кое са тура у них, що от МОН викат, че причината била у ненужните вещи ???

 Те така некак требва да са случи:

Цитат
Идеята ми е да се направи презентация какво е съдържанието на раницата в БГ. Който има желание да участва ще му изпратя презентацията която сме правили за другите държави. Очаква се общо казано да съберем от повече родители текст за това какво слагаме в раничката при съответната програма за деня и какво още. по изискване на учителите.
Ето една примерна схема:
 
Днес: понеделник, програма..... какви предмети има-това е важно, защото при голямото проучване, което правихме се оказа че  седм. разписания в някои училища не отговарят на изискванията.
Какво изисква всеки учител от мен да си нося за часа по.....
1....предмет
2...предмет
3....предмет
.....

Колко тежи раницата- пълна и празна
Какво от изискваните учебници, помагала и тетрадки използвах в час и за какво време
Какво не използвах.

Знам ли какво ще ми трябва следващия час по тези предмети- получих ли указания от учителя?


Това е примерно. Може да се направи по много начини.



Опита да са напрви тава у некое училище на тоя етап е безуспешен ::)
Цитат
За съжаление не намираме подкрепа от учителите. Дори не можем да намерим училище където да направим едно измерване на раниците. Познайте защо?
Активен
Я шси реча, па шси млъча ( баба ми Ценка)

Колеба

  • Пустиняк
  • Публикации връъ му гу: 12944
  • Лижанин
Re:Кво стаа из училищата и пука ли ни за децата
« Reply #12 -: Декември 09, 2010, 10:26:21 »
Начи не си наприх труда да ги изета целата тема - сал един вопрос на Унучката да питам :
Кога Я, па ти си била ученик как ти беше раничката откъде тегло ? с колелца ли беше, или тати та караше на училището с москвича ?

И да знааш, че не у секо училище нема шкафчета у класните стай, но друг е въпроса кат оставиш тама нещо, ще ли го намериш после ..
Активен

унучка на Тинджулата

  • Пустиняк
  • Публикации връъ му гу: 12596
Re:Кво стаа из училищата и пука ли ни за децата
« Reply #13 -: Декември 09, 2010, 07:41:17 »
Кънчо, пропуснал си съществени неща като си прескачал през редовете.
Коги я съм била ученичака си имах една синя чанта и си я носех у ръка, не тежеше така както сега тежи чантата на щерката. Колелцата са некаква измислица модерна-специялно па за децата, що почти не ги тръкалят такива раници- има стъпала, има дупки и бордюри по улиците, порадват им се децата, а после после забраат да ги ползват, що ич не им е удобно, а като ги зарамчат -тия тръкала допълнително тежат със се конструкция....
Мене тате ма е возил не с Москвич, а със служебен автобус ;D,па не само мене, а сички деца дека живеехме едно време у Чумното (Противочумния институт) у Враца, така да се каже - имахме си училищен транспорт ;) Тава са подробности.
На пръсти са броят училища, които имат шкафчета, това е по-скоро изключение. Ще стигнем пак до системата на образованието....не ми се испада у анализи. На сички е ясно, че сме у хаос не само у образованието. В различните училища и проблемите са различни. Те само ша кажа,че нащо училище е с най-много деца у цела България-2100 ::)и тава води след себе се проблеми...
За мен най-същественото в таа борба дека са я зафанали е да са натисне МОН да си направат друга наредба ели да си пооправат старата за учебниците и помагалата.
« Последно редактиранье: Декември 09, 2010, 08:54:41 от унучка на Тинджулата »
Активен
Я шси реча, па шси млъча ( баба ми Ценка)

Самотока

  • Пустиняк
  • Публикации връъ му гу: 23316
  • душманин
Re:Кво стаа из училищата и пука ли ни за децата
« Reply #14 -: Декември 09, 2010, 07:45:55 »
на мене ми ареса на Крокица подхода - за дечицата са отговорни родителете и нито една друга отговорнос не мое да са вменява на другиго - даскалицата правилно инги а рекла - виа родителете сте длъжни да контролирате ако не сакате дечорете да имат сколиоза /не че знаа кво е тава ма ми звучи наУчно /
отговорноста така е точно при тоа дето има прек интерес от неа и така и требе да бъде и мое да контролира

по важнио вапрос е че дечорете са прости и чалгизирани и сички нехаят - растът необразовани и уместо класиците четът феикбуци а па пишат безобразно - расте нациа от идиоте доволно за управлеващите коалиции - ма нади назе че има боедак и нема да ни а зор баш
« Последно редактиранье: Декември 09, 2010, 07:48:20 от Самотока »
Активен
There is no end, only new beginnings ... /Там отвъд няма край, само ново начало.../
 

Страницата е създадена за 0.234 секунди с 22 запитвания.